Dwaas? (vervolg 12)

Dwaas? (vervolg 12)

Zijn we nou dwaas of zijn we toch niet gek?
Daar sta je dan met al die beloftes, je geloof en de briefkaart waarin je gefeliciteerd wordt met je nieuwe woning….maar waar blijft het dan?

Ja mensen beginnen ons dwaas te vinden..
en zo voelen we ons af en toe ook.

Van de week, na de zoveelste advies om hiermee te stoppen, vroeg ik aan God: “Heer moeten we nog wel wachten/verwachten? Of zullen we er maar mee stoppen?”
Toen kreeg ik Galaten 1:10 in gedachten terwijl ik niet wist wat daar staat.
“Probeer ik bij de mensen in de gunst te komen? Praat ik iedereen naar de mond? Nee, ik probeer Gods wil te doen. Als ik de mensen naar de mond zou praten, zou ik geen dienaar van Christus zijn.”
Tja..dat is weer duidelijk. Wist niet dat er zoveel van dit soort teksten in de Bijbel staan. 😬

Ik zeg dit wel lachend, maar makkelijk is dit niet.
In Gods wereld kunnen dingen zo compleet op zijn kop werken dan dat we als mensen denken hoe het zou moeten. Dat past dan gewoon niet in ons hoofd.

Denk eens aan Maria die zwanger was als ongetrouwde vrouw. Dat was iets wat absoluut niet mocht. Dat was schandelijk!
Ze had gestenigd moeten worden volgens de Joodse wet. Je kunt je wel indenken wat voor negatieve woorden Jozef en Maria op hun bordje gehad moeten hebben.

Of Hosea die met een prostituée moest trouwen. Dat was geen bekeerde prostituée die met dat zondige leven stopte. Zij ging er steeds mee door.
Of Jesaja die 3 jaar naakt rond moest lopen. Of dat echt naakt naakt was of alleen in zijn onderkleed (ondergoed) was laat ik in het midden. Het was in beide gevallen ondenkbaar, schandelijk en niet in lijn met de Torah.
En Ezechiel, die moest 390 dagen op 1 zij liggen.
Waarom?
Het waren symbolische handelingen om een punt duidelijk te maken.

Had God de verlossing ons al kunnen geven?
Ja, dat geloof ik.
Soms kiest God ervoor om, in mensen ogen, absurde situaties te creëeren, waarna Hij vervolgens iedereen perplex laat staan.

Een laatste bijbeltekst die ik van de week in gedachte kreeg als ‘nummertje’ (zoals iemand ons eens zei) staat in Jesaja 21:8-10
“En ik zette een uitkijk op de muur en uiteindelijk schreeuwde hij: ‘Heer, ik heb dag en nacht op wacht gestaan! En nu eindelijk, kijk! Daar komen zij die twee-aan-twee rijden!’ Toen hoorde ik een stem die riep: ‘Babel is gevallen en alle afgoden van Babel liggen gebroken op de grond.’ Och, mijn geslagen en vertrapte volk. Ik heb u alles verteld wat de Here van de hemelse legers, de God van Israël, tegen mij heeft gezegd.”

We blijven op de uitkijk staan en hopelijk kunnen we deze week echt ook uitroepen dat ein-de-lijk, ein-de-lijk de belofte is gekomen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.